fredag 21. februar 2014

OL lue, strikket

Hekling er jeg ikke veldig god på, men strikking håndterer jeg godt!
Og som alle andre har det blitt OL Luer her i huset!


Jeg fant ett bilde på Facebook av en strikket OL Lue, den har jeg brukt som utgangspunkt. 

Jeg har brukt Lanett Babyull fra Sandnes garn. 


Legg opp, med dobbelt garn, 88 masker med rød på pinne 4.5. 
Strikk 2 omganger med 2 rett og 2 vrang.
Bytt til pinne 5.5 og lyseblått garn og strikk 
*2 omganger rett, deretter 2 omganger 2 rett og 2 vrangt* 


                                     

Gjenta fra * til * til arbeidet måler ca 24 cm, eller lengre om du vil ha mer baggy lue. Avslutt med 2 omganger rett.
Strikk deretter, ved ønsket lengde, 2 rett sammen og 2 vrang sammen omgangen ut.

                                       

Strikk 1 omgang 1 rett og 1 vrang. 
2 omganger rett. Neste omgang strikk 2 rett sammen over på strømpepinner

                                       

Neste omgang trekkes tråden gjennom alle maskene. 

                                        

Fest alle tråder, og vips du har en ny lue :-)

                                       


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar